Carbonara med sparris och zucchini

Idag var jag sugen på carbonara, men eftersom jag inte äter kött och inte var sugen på halvfabrikat a la vegetarisk bacon körde jag på en grönsakscarbonara istället. Och resultatet? Supergott.
Dock är denna rätt inte vegansk, och som jag sagt är jag inte vegan men strävar alltid efter att äta veganskt så mycket jag kan.
 
Du behöver:
 
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 zucchini
2 knippen sparris
350-400 g havregrädde
Parmesanost
2 ägg
Salt och peppar
Spaghetti (gärna fullkorn)
 
Börja med att skiva sparrisen i bitar och koka sedan upp i en kastrull. Samtidigt som du gör det skivar du löken och steker den tillsammans med pressad vitlök och zucchini. Den tredje uppgiften du har är att samtidigt som du gör detta ska koka spaghetti. Medan allt steker och kokar så river du parmesanost (enklast i en matberedare).
När du har hällt av vattnet av sparrisen och stekt klart gul lök, vitlök och sparris blandar du ner allt i en kastrull där du ska blanda själva såsen. Du häller över havregrädde och blandar det med en visp tillsammans med äggen och parmesanosten. Smaka av med salt och peppar. Det är klart när osten har smält och det har kokat ett par minuter.
 
Den här rätten tror jag defintivt att man kan veganisera. Det är ändå det jag helst skulle vilja göra. Havregrädde är ett givet val istället för vispgrädde/matlagningsgrädde men jag är osäker på vad jag skulle använda istället för parmesanost och ägg. Vet faktiskt inte riktigt vad äggen har för funktion i en carbonara, och det skulle man säkert kunna skippa. Osten är svårare, har testat några veganska ostar det här året, men ingen som liknar parmesan i smaken. Har ni något tips?
Kost, Recept | |
Upp