WOW no cow

Fick frågan igår om vart jag står i fajten mellan "vanlig" mjölk och havremjölk. Jag sa ju utan tvekan havremjölk. och fick genast frågan är du laktosintolerant eller? Nej, det behöver inte handla om det som många tror, det finns faktiskt vi som väljer att avstå från komjölk även fast vi är uppväxta med det, har tyckt att det har varit gott, och trodde vi skulle bli starka av allt kalcium. Det handlar om att göra medvetna val, vill jag dricka mjölk från en ko som har behandlats dåligt och vars mjölk inte är till för mig som människa utan är till kossans kalvs. Nej tack säger jag. Jag vet bättre idag än att lyssna på lögner som rent ut sagt har spottats ut till oss från barndomen.
 
Jag dricker inte havremjölk rakt upp och ner faktiskt, har inget behov av att dricka mjölk på det sättet. Jag använder dock gärna vegetabilisk mjölk i smoothies, och andra produkter som är gjorda på t.ex. havre som havregrädde eller creme fraiche, vilka är perfekta att ersätta istället för animaliska produkter.
 
 
 
För att klargöra den här fajten som pågår så har Oatly, som tillverkar havrebaserade produkter i Sverige blivit stämda för vilseledande marknadsföring. Hörde jag rädsla för att komjölkens tid snart är över?? Jag tror det handlar om att de svenska komjölksföretagen känner sig hotade av att det är så många som har förstått att havremjölk (och andra vegetabiliska mjölksorter) är bättre för hälsan, är ett mycket bättre alternativ för allergiker och för att man inte vill stödja djurindustrin. Jag ser inget fel i att Oatly har använt sig av budskap som  "it's like milk, but made for humans" eller "wow no cow". Detta är rätt i tiden och jag hoppas på att Svensk mjölk som har stämt Oatly förstår det dumma i att stämma ett företag som vill förbättra både miljön (då det inte går åt lika mycket energi att tillverka) och slippa dagens hemska djurhållning (slippa mjölka stackars kossor) och se till att vi människor gör hälsosammare val.
 
 
 
 
Vart står du i denna fajt? Man behöver inte vara vegan för att välja havremjölk, men det kan handla om att man börjar öppna ögonen för vad som egentligen försigår bakom stängda väggar..
Veganism | havremjölk, oatly | |
Upp