Key lime pie

Hade min fina syster och hennes pojkvän på besök hemma hos mig idag och då passade jag på att baka en supergod vegansk key lime pie.
 
Du behöver:
200 g digestivekex
100 g kokosolja
50 g mjölkfritt margarin
rivet skal av 3 lime
1 ½ dl färskpressad limejuice
2 dl strösocker
½ dl majsstärkelse
3 dl soja- eller mandeldryck (jag använde osötad mandelmjölk)
 
Finrivet limeskal och färska hallon till garnering
Vispbar sojagrädde vid sidan om
 
Gör så här:
1. Smält kokosoljan i en liten kastrull.
2. Mizxa kexen till smulor i en matberedare.
3. Lägg smulorna i en bunke och blanda med kokosoljan.
4. Tryck ut smulorma i en form med löstagbar kant. Ställ i kylen.
5. Skär margarinet i tärningar.
6. Vispa ihop limeskal, limejuice, socker och majsstärkelse i en kastrull. Låt koka upp under omrörning. Tillsätt margarin och soja- eller mandeldryck. Sjud under omrörning tills krämer tjocknar, 2-3 minuter.
7. Häll krämen över digestivebottnen. Ställ in i kylen och låt stå i minst 4 timmar.
8. Garnera med färska hallon och limeskal och servera med vispad sojagrädde.
 
Har även ett recept på en raw key lime pie jag gjort tidigare om ni är sugna på att testa det också: http://healthylifestyle.blogg.se/2014/july/raw-key-lime-pie.html
Recept, Vegansk kost | |
Upp