Skyr


Hallå! Provade den nya populära isländska yoghurten som det skrivits om på många hälsobloggar idag. Skyr.

Den här yoghurten innehåller 10 g protein/100 g, medan kesella innehåller 13 g/100 g. Det som dock lockar många tror jag är att få ett substitut till kesella, eftersom skyr har ett högt proteininnehåll.

Skyr gav mig en ganska sträv smak i munnen och mättade direkt, på grund av sitt höga proteininnehåll och tjocka konsistens. Jag tyckte yoghurten var okej, inte mer, och det som är dåligt är att den inte finns som naturell utan bara smaksatt. Jag provade den med vaniljsmak, och den innehåller tyvärr socker. Big no no. Men jag har varit nyfiken på den ett tag, så var tvungen att prova idag!

Kommer jag köpa den igen? Kanske. Möjligtvis om jag behöver ett snabbt mellanmål på vägen, den innehåller en sked i locket vilket är bra. Om den skulle finnas i naturell smak skulle jag använda den och smaksätta med hallon, det tror jag skulle vara gott.

Annars då? Mådde inte riktigt så bra idag, har gått runt med en ständig huvudvärk hela dagen och känt mig hängig. Tänkte snart lägga mig i sängen med mina favoritserier, Gossip girl och Glee och bara vila. Imorgon är jag dock ledig, så hinner vila en del då också, i alla fall då jag inte matar in massa latinska namn på ben och muskler i kroppen in i min hjärna!
Kost | | En kommentar |

Varför ska vi träna?


Så himla skönt att våren börjar komma nu! Under vintern har mitt träningssug legat nästan på noll, det är något med mörka dagar som gör att jag hellre bara lägger mig i soffan när jag kommer hem än tar mig i kragen och går och tränar.

Jag älskar älskar verkligen att träna, och börjar känna, nu när dagarna blivit ljusare att träningsuget börjar komma tillbaka. Jag känner mig mer utvilad och mer pigg och vill bara ut och promenera, springa och kicka loss!

Tur att jag dock äter bra, annars hade jag varit körd känner jag. Kosten är ju det som är lättast att påverka kroppen med. Träning är bara en bonus för kroppen! Och en riktigt bra bonus dessutom!

Varför ska vi då träna?


- För att stärka skelettet. Träning förhindrar att vårt skelett bryts ner. Även kosten har en stor påverkan på skelettuppbyggnad.

- Vi får en bättre sömn. När vi tränar frigörs seratonin i hjärnan som har en rogivande effekt på oss som gör att vi sover bättre.

- Vi blir på ett bättre humör. Stämmer absolut!

- Effektivt mot sjukdomar. När vi tränar minskar vi risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, flera olika typer av cancer och självklart övervikt.

- En ökad förbränning. När vi tränar ökar vår förbränning innan och efter träningen. Det är därför viktigt att kombinera träning med en bra och nyttig kost!

- Vi orkar mera. När man tränar ökar blodtillförseln i kroppen som gör att det transporteras mer syre till hjärtat och hjärnan som gör att man i slutet av dagen har mer ork. Det ökade syret i kroppen gör även att vi vaknar upp mer uppvilade.

Låter bra va? Träning är livsviktigt!

Mitt mål det här året är ju att hålla igång med styrketräningen parallellt med taekwondon, och det har inte riktigt funkat än. Det känns som om jag antingen har tid för det ena eller det andra, men jag vill ju göra båda för att få det det resultatet jag vill. Det kanske löser sig snart, vill ju få så snygga magrutor som bilden ovan till sommaren ju! :))
Träning | | 3 kommentarer |

Tonfisksallad



Lunchade på Nancys idag! Valde en tonfisksallad med quinoa, blandade grönsaker och currydressing. Gott och mättande då man får väldigt mycket. Jag är duktig på att äta sallad en gång om dagen, håller nästan alla dagar i veckan. Känns bra för kroppen att inte trycka i sig tunga kolhydrater till varje måltid. Quinoa är en långsam kolhydrat, vilket är bra för blodsockret!

Idag hade jag simning i skolan, vi körde mest ryggcrawl, och i slutet fick vi köra vattentramp i 12 minuter för att klara 3 poäng till Magistermärket! Det tyckte jag inte var så jobbigt faktiskt.

Har en hel del kvar tills jag klarat Magistermärket, men nästa vecka ska jag satsa på sträcksimning. Ska planera in så jag ska simma vanlig simning 2 km, ryggsim 1 km och klädsim 1 km. Dock inte på samma dag såklart, det orkar jag inte :))
Kost | | Kommentera |
Upp