Dagens lunch

Idag blev det en väldigt enkel lunch med fokus på ren mat. Som ni ser är det vit quinoa med äggröra, broccoli och solrosskott. Kanske en udda blandning? Jag tyckte det smakade väldigt bra ihop i alla fall.
 
Nu ska jag iväg till gymmet och kötta ben!
Kost | | Kommentera |

Hälsoshopping

Igår handlade jag några spännande produkter jag inte testat innan!
 
Först var jag förbi butiken Systrarna Voltaire, där jag köpte Raw Bovetebrunch med smak av acai och hallon. Bovete är glutenfritt, och är faktiskt en ört som är rik på B-vitaminer, kalium, magnesium, järn och fosfor.
 
Nästa produkt är carobpulver som liknar kakao och som kan användas istället för det i bakning med mera. Carob innehåller upp till 8 procent protein, och innehåller mycket mineraler som t.ex. kalcium, magnesium och fosfor. Detta tänkte jag testa att baka med, har hittat en smaskigt recept som jag måste prova. Carobpulver hittade jag på hälsobutiken "Hälsa för alla".
 
Sist ut är dinkelkakor av fullkorn. Dinkelkakor tänkte jag äta istället för riskakor eftersom de har ett lägre GI och  innehåller bland annat B-vitaminer, järn, koppar, magnesium och zink. Och om ni vill testa dessa finns de på Coop Forum.
Kost | | Kommentera |

Hemmagjord musli

Fixade ihop hemmagjord musli häromdagen. Det var superlätt att göra och därför tänkte jag dela med mig av receptet.
 
Du behöver:

150 g havregryn
50 g bovetepuffar
50 g quinoapuffar
1 dl solrosfrön
1 dl krossade linfrön
 
valfri mängd gojibär, russin och honung.
 
Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop alla gryn och sprid ut på en plåt, rosta i ca 15 minuter. De sista 5 minuterna häller du över fröna. Stäng av ugnen. Ta ut plåten och rör ner gojibär, russin och honung. Blanda runt allt och låt torka på eftervärme i ugnen i några timmar.
 
Jag äter min musli med filmjölk, mandelmjölk eller som topping på en smoothie. Massa kanel på toppen är även supergott och rekommenderas :)
Kost | | Kommentera |
Upp