Varför ska vi träna?


Så himla skönt att våren börjar komma nu! Under vintern har mitt träningssug legat nästan på noll, det är något med mörka dagar som gör att jag hellre bara lägger mig i soffan när jag kommer hem än tar mig i kragen och går och tränar.

Jag älskar älskar verkligen att träna, och börjar känna, nu när dagarna blivit ljusare att träningsuget börjar komma tillbaka. Jag känner mig mer utvilad och mer pigg och vill bara ut och promenera, springa och kicka loss!

Tur att jag dock äter bra, annars hade jag varit körd känner jag. Kosten är ju det som är lättast att påverka kroppen med. Träning är bara en bonus för kroppen! Och en riktigt bra bonus dessutom!

Varför ska vi då träna?


- För att stärka skelettet. Träning förhindrar att vårt skelett bryts ner. Även kosten har en stor påverkan på skelettuppbyggnad.

- Vi får en bättre sömn. När vi tränar frigörs seratonin i hjärnan som har en rogivande effekt på oss som gör att vi sover bättre.

- Vi blir på ett bättre humör. Stämmer absolut!

- Effektivt mot sjukdomar. När vi tränar minskar vi risken för hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, högt blodtryck, flera olika typer av cancer och självklart övervikt.

- En ökad förbränning. När vi tränar ökar vår förbränning innan och efter träningen. Det är därför viktigt att kombinera träning med en bra och nyttig kost!

- Vi orkar mera. När man tränar ökar blodtillförseln i kroppen som gör att det transporteras mer syre till hjärtat och hjärnan som gör att man i slutet av dagen har mer ork. Det ökade syret i kroppen gör även att vi vaknar upp mer uppvilade.

Låter bra va? Träning är livsviktigt!

Mitt mål det här året är ju att hålla igång med styrketräningen parallellt med taekwondon, och det har inte riktigt funkat än. Det känns som om jag antingen har tid för det ena eller det andra, men jag vill ju göra båda för att få det det resultatet jag vill. Det kanske löser sig snart, vill ju få så snygga magrutor som bilden ovan till sommaren ju! :))
Träning | |
#1 - - Julia:

jäkla vilken snygg mage!!

#2 - - Jessica:

Ja, eller hur!

#3 - - Kati:

Jag gillar den rosa nallebjörnen i bakgrunden ^^

Svar: Haha, den hade jag inte ens märkt! :D
Jessica

Upp