Röda linsbiffar

Har precis ätit en riktigt god vegetarisk middag! Röda linsbiffar fyllda med soltorkade tomater och fetaost!
 
Röda linsbiffar
 
Du behöver:
- 2 dl okokta röda linser
- 1 gul lök
- 1 dl solrosfrön
- 1-2 dl havregryn
- fetaost
- soltorkade tomater
- salt
- chilipulver
- oregano
 
Tillagning: Koka linserna tills de är mjuka, det gör inget om de blir lite överkokta. Hacka löken, blanda med de kokta linserna, solrosfröna, smulad fetaost, soltorkade tomaterna i bitar och kryddor. Blanda i havregryn så det blir en lagom kladdig konstistens. Forma till biffar och stek i olja.
 
Alternativ:
 
- Jag blandade även i linfrön i mina biffar, blanda ner vilka sorters frön och nötter som du gillar.
- 2 morötter står med i grundreceptet, men jag gillar inte morötter, men det är ju en smaksak.
- Röda linser kan bytas ut mot gröna linser, det ska jag prova nästa gång.
 
Jag åt den här rätten med bulgur och tzatsiki, gooottt.
 
Kost, Recept | |
Upp